Friday, May 14, 2010

Piala Thomas: Malaysia tangguh kemenangan

Malaysia terpaksa menunggu 2 tahun lagi untuk menamatkan kemarau 20 tahun bergelar juara Piala Thomas. Perlawanan separuh akhir menentang China tampak begitu hambar buat skuad malaysia. Tim malaysia seolah-olah memberi kemenangan percuma kepada China, bermula aksi hambar Datuk Lee Chong Wei, di ikuti pasangan Koo Kien Kiet/ Tan Bon Hiong dan Wong Choon Han. Perlawanan ketiga-tiga acara ini langsung tiada tentangan dari skuad malaysia dimana semua keputusan berksudahan straight set. Memalukan lagi Lee Chong wei hanya dapat 8 mata d set kedua dan choon han 7. Sangat mudah buat negara kuasa besar badminton. Persoalan sekarang, apakah faktor kekalahan malaysia dalam perlawanan itu.
Malaysia tidak sepatutnya tertekan dengan laluan menentang China. China sememangnya hebat, mempunyai barisan pemain terbaik dunia. Malaysia telah meletakkan kedudukan mereka sebagai UnderDog. Kedudukan ini sememangnya memberi kelebihan kepada mereka untuk tidak tertekan dan memberikan permainan terbaik. tetapi, kehandalan China mungkin satu psikologi buat malaysia, tekanan psikologi itu akhirnya diterjemahkan dengan kekalahan mudah. Bermain ditempat sendiri sepatutnya memberi kelebihan buat malaysia. tetapi semuanya tidak menjadi. Lee Chong Wei yang tidak pernah kalah ditempat sendiri menentang Lin Dan akhirnya akur juga dengan kehebatan pemain China ini. Lee Chong Wei bukan tandingan Lin Dan, keudukan Lee Chong Wei sebagai pemain nombor satu dunia masih tidak terbukti. malah beliau sepatutnya malu dengan kedudukan itu. Lee Chong Wei perlu mengubah sikap bermain, cara chong wei yang menggertak lawan dengan menunjukkan reaksi mengejek tidak sepatutnya berlaku, beliau sepatutnya bersikap lebih tenang dan tidak menunjukkan reaksi 'mengejek'. Perkara ini tidak berlaku keatas Lin Dan, Lin Dan hanya memberikan reaksi keterlaluan selepas tamat perlawanan. Lee Chong Wei harus berubah.
Apapun malaysia terpaksa menanggung kekalahan, Perdana Menteri Datuk Najib Tun Razak yang hadir menyaksikan perlawanan itu terpaksa berputih mata. Berlaku satu lagi sejarah buat malaysia dimana malaysia sekali gagal selepas membuat persediaan rapi dari awal lagi, promosi Piala Thomas kali ini sangat hebat untuk memberi motivasi buat skuad malaysia, tetapi semuanya tidak berhasil. BAM harus mencari pendekatan yang lebih berkesan untuk menyelesaikan faktor kekalahan malaysia.
China akan menentang Indonesia di peringkat akhir. China sekali lagi berkelebihan dalam perlawanan ini.

No comments: