Thursday, August 27, 2009

PTK Mencabar

Saya menduduki PTK-TK2 buat pertama kali, 2 kali terlepas peluang Ogos 2008 & mac 2009 gara-gara sikap tidak profesional orang perseorangan. Nampaknya usaha tidak berbaloi, Input sudah banyak dalam minda tetapi masi belum menembusi kesukaran soalan PTK tahun ini yang mengelirukan. Jenis soalan mempunyai aras tinggi, kebanyakan Analisis. Teknik belajar Latih Tubi sedikit membantu, namun soalannya segar bugar dan mengeliru. Hanya mengharapkan keajaiban klu berhasrat dapatkan IV. Tetapi apapun PTK memupuk budaya membaca dan menimba ilmu, sekurang-kurangnya berpengetahuan sebagai seorang penjawat awam.


Nadal sedia untuk beraksi

MADRID - Rafael Nadal sudah pulih daripada kecederaan lututnya dan mampu kembali ke tahap kecergasan terbaik apabila beraksi pada kejohanan tenis Terbuka Amerika Syarikat bulan depan, kata pakar kecederaan sukan di University of California, semalam.

Jun lalu, pemain No. 3 dunia dari Sepanyol itu berkata, dia bermain dalam kesakitan di kedua-dua lututnya sejak sembilan bulan lalu dan mengambil keputusan untuk berehat 10 minggu sebelum kembali buat kali pertama pada Montreal Masters, bulan ini.

Dia bagaimanapun kalah kepada Juan Martin del Potro di suku akhir, sebelum tewas kepada Novak Djokovic di separuh akhir Cincinnati Masters, Sabtu lalu.

Kesakitan itu sudah tiada dan dia berkata, keputusan yang dicatat sejak kembali beraksi lebih baik daripada yang diharapkan dalam persiapan menghadapi Terbuka AS yang bermula pada 31 Ogos ini.

"Nadal adalah pemain yang muda, jadi dia mempunyai kapasiti besar untuk sembuh.

"Dia sama sekali menunjukkan tanda-tanda kompetitif. Saya percaya dia akan menemui kembali tahap kecergasan terbaiknya pada Terbuka AS nanti, jadi prestasinya juga akan pulih mengikut fizikalnya,'' ujar profesor madya dan pengarah Pusat Penjagaan Utama Perubatan Sukan di University of California, San Francisco.

Luke berkata, kecederaan lutut yang dialami Nadal merupakan masalah biasa di kalangan pemain tenis, malah ia juga kecederaan yang sering dialami oleh pemain bola keranjang dan atlet yang banyak melompat.

Corak permainan fizikal Nadal, yang banyak menggunakan tenaga berbanding musuh tradisinya, Roger Federer meletakkan dia berada dalam risiko yang lebih tinggi untuk cedera, jelas Luke.

"Permainan Rafael Nadal yang 100 peratus menggunakan tenaga serta kekuatan fizikal, mendedahkan dia kepada kecederaan tendon.

"Jika ada seseorang yang mampu kembali dengan pantas daripada kecederaan, maka orang itu adalah Nadal. Dia sangat bermotivasi dan berdisiplin dengan latihannya, ini benar-benar proses yang membantunya,'' ujar Luke lagi. - REUTERS

No comments: